25.10.11

Support Breastfeeding

Yehaaa. Haha, Yeah, I'm all into anything that gives me more milk. Just anything!!! Gila kan? Sebab Arissa tak boleh minum susu formula buat masa ni, atau pun aku belum jumpa susu formula yang sesuai utk dia. Kalau dia minum susu formula 10 minit selepas minum keliling mulut dia akan timbul ruam. Risau lak aku. So aku berusaha lah untuk mencari lactogenic foods or herbs to increase more milk. Aku bagi susu formula hari tu sebab bekalan susu badan dah makin berkurangan.

Mr.Google banyak membantu.

Masa mula-mula dulu, masa dalam berpantang aku minum nie.




Melilea Organic Nutritious Botanical Powder


Soy organic tu best dan aku minum sampai sekarang, Green powder tu sedap juga tapi agak kurang. Bila lama sangat bancuh dia jadi berlendir. Jadi sama ada aku campur dgn soya atau pun campur dgn mana-mana fruit juice. Kalau takde, minum je terus campur dgn air masak.

Selepas tu, aku cari lagi maklumat untuk tambah milk supply aku jumpa ni, jadi aku pun beli Shaklee Breastfeeding Set. Supplement untuk breastfeeding mom. Ada 4 jenis vitamin kesemuanya yang perlu di ambil selepas sarapan pagi dan selepas makan tengah hari.


Tapi aku selalu malas, malas nak makan supplement. Malas nak pam. Aku terus rasa "down" bila susu badan berkurangan. Aku terus pergi jumpa lactation. Dia bagi aku Motilium dan mencadangkan aku mencuba Fenugreek Tea. Fenugreek tu halba. Fenugreek boleh juga di dapati dalam bentuk kapsul dan uncang tea. Tapi aku selalu buat sendiri. Satu sudu halba dan campur dgn boiled water. Biarkan dalam 15 minit, kemudian minum.

Aku ambil kesemuanya, Fenugreek tea & Soy organic aku selangkan sama ada aku soya sebelah pagi, Fenugreek tea waktu petang, begitulah sebaliknya. Supplement & Motilium aku makan pada waktunya tepat. Alhamdulilah sekali pam dapat 5oz daripada 1oz per day sebelum nie. Jadi aku bawa pam ke opis dan pam every 2 hours ( kalau orang tak ramai di kaunter). Tapi sebelah pagi dan tengah hari memang wajib aku pam. Dapatlah Arissa minum setiap hari. Balik kerja aku terus direct feeding.

Breastpump ni jadi peneman aku sekarang. Philips Avent : Manual Breast Pump.

Sebenarnya banyak lagi yang boleh merangsang menambah susu badan, cuma rajin dan tak rajin je. Banyak maklumat yang aku dapat pasal breastfeeding daripada Mr.Google.Buat masa ni aku cuba yang termampu je, Alhamdulillah......Kita berusaha, berdoa dan tawakal. Insyaallah


:: gambar ihsan drpd mr.google::







No comments:

Post a Comment